فشار سنج روغن يكي از مهمترين ابزارهاي اتومبيل است. اين به عنوان شاخصي خريد گيج روغني از رفاه عمومي موتور و به عنوان يك سيستم هشدار سريع عمل مي كند ، و هرگونه مشكلي را از قبل مطلع مي كند تا بتوانيد علت را قبل از خرابي گران بررسي كنيد.
خواندن گيج فشار روغن
قرائت صفر با موتور كه از دور دور كار مي كند به اين معني است كه يا گيج معيوب است ، سطح روغن خيلي كم است يا پمپ روغن يا درايو آن خراب است. اگر اين اتفاق افتاد ، بايد بلافاصله موتور را خاموش كنيد.
قرائت زياد
قرائت بسيار زياد پس از شروع سرد به معناي گير افتادن شير تسكين فشار نزديك پمپ و فيلتر است. موتور بايد خاموش باشد وگرنه فيلتر روغن مي تواند تركيده شود.
قرائت كم
قرائت مداوم كم ، در مقايسه با آنچه در كتاب راهنماي خودرو وجود دارد گيج گاز فريوني ، مي تواند نشان دهنده نقص در اندازه گيري در صفحه يا ابزار باشد ، اما احتمال فرسايش اجزاي اصلي موتور بيشتر است. اگر در طول مدت طولاني در هواي گرم ، ميزان خواندن فقط 5psi يا همين ميزان كاهش مي يابد ، نگران نباشيد.
فشار سنجهاي روغن چگونه كار مي كنند
گيج فشار روغن را در يكي از اصلي ترين راههاي روغن نزديك به پمپ و فيلتر كنترل مي كند. براي اين كار يك ضربه در بلوك موتور وجود دارد كه يك سنسور (براي سنجش برق) يا يك لوله برداشتن روغن (براي سنج مكانيكي) به آن پيچ مي شود.
سنسور چراغ هشدار دهنده روغن در اين قسمت به اتحاديه يا قطعه T پيچ مي شود ، خواه در ماشين مجهز به فشار سنج روغن باشد.
سنجهاي مكانيكي با فشار واقعي موتور سوزن را به دور شماره گيري مجبور مي كنند. از طرف ديگر ، گيج هاي الكتريكي با استفاده از سنسور پيچ خورده در بلوك موتور ، يك مقاومت متغير ايجاد مي كنند كه بر ميزان عبور جريان از مدار حاوي گيج و سنسور تأثير مي گذارد.
سنج مكانيكي
روغن سنج مكانيكي
روغن توسط لوله اي با اتصالات پيچيده زيتون به اندازه گيري مي شود. قطعات يونيك امكان اتصال چندين حسگر به يك ضربه را فراهم مي كند - واشرهاي مس اتصالات را آب بندي مي كنند.
روغن از طريق ضربه زدن به مجراي روغن موتور توسط يك لوله با سوراخ كوچك (3 ميلي متر) ، معمولاً مس يا پلاستيك ، به سنج ارسال مي شود. لوله از هر مكاني كه به آن آسيب برساند دور مي شود ، زيرا در صورت سوراخ شدن لوله روغن موتور نشت مي كند.
اين لوله از طريق يك سوراخ شيار دار در قسمت بزرگ به محفظه مسافر وارد مي شود و از طريق يك اتصال خميده به خرد در قسمت عقب سنج متصل مي شود.
گيج شامل يك لوله پيچ خورده انعطاف پذير است كه لامپ ناميده ليست قيمت گيج روغني مي شود ، انتهاي باز آن به طور محكم بر روي پوشش خارجي سنج نصب شده است. انتهاي ديگر لامپ بسته شده و توسط يك اتصال سبك به انتهاي پايين سوزن متصل مي شود ، كه خود بر روي يك محوري نصب شده است.
روغن تقريباً با همان فشار كه از موتور خارج مي شود از لامپ تأمين مي شود. لامپ تحت فشار سعي مي كند صاف شود و با اين كار سوزن را به دور مقياس سنج كاليبره مي كند. هرچه فشار بيشتر شود ، سوزن بيشتر حركت مي كند.
https://www.howacarworks.com/accessories/how-an-oil-pressure-guage-works
- ۴۰ بازديد
- ۰ نظر